Till Teracom startsida

Hållbarhet

Hållbarhet i allt vi gör

En hållbar kommunikationsinfrastruktur är en viktig byggsten i demokratin. Medborgarna ska kunna lita på att samhällsinformation alltid når fram på ett korrekt sätt i alla lägen.

Teracom är statens bolag för säker kommunikation som levererar till samhällsviktiga aktörer med höga krav. I våra nät når informationen fram opåverkad. Vår styrka ligger i att alltid vara redo, i hela landet, alla dagar, dygnet runt. Med ständig beredskap ska vår infrastruktur för kommunikation stå emot allt från naturkatastrofer till cyberhot och krig.

För att leverera enligt uppdragsgivarnas krav är hållbarhet i alla led en nödvändighet. Hållbarhet för oss betyder allt från det självklara i att minska vårt klimatavtryck så långt det går till säkerhetstänk och initiativförmåga hos alla medarbetare. Vi ska vara ansvarstagande, lösningsorienterade och engagerade i allt vi gör. Tillsammans med våra uppdragsgivare vill vi göra största möjliga skillnad och bidra till en mer hållbar framtid.

Styrning och transparens

Tydlig styrning, ansvarsutkrävande, rätt mandat och befogenheter på alla nivåer inom vår organisation är en förutsättning för att skapa förtroende och ständigt utveckla våra förmågor. Transparent kommunikation, rapportering och redovisning är avgörande för att vi ska kunna visa vårt åtagande och vårt ansvar mot våra intressenter.

Vi stödjer oss på både nationella riktlinjer, som Statens ägarpolicy Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
och internationella initiativ som UN Global Compact Länk till annan webbplats. och Agenda 2030 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

 

  • Hållbarhet

    Hållbarhet i praktiken

    Hållbarhet är en integrerad del i vår verksamhet. Här kan du läsa några exempel.

  • Hållbarhet

    Hållbarhetsstyrning

    Teracoms hållbarhetsarbete är en integrerad del av bolagsstyrningen och utgår från Statens ägarpolicy och principer för bolag med statligt ägande 2025. Policyn anger att ett hållbart värdeskapande ska genomsyra bolagets affärsmodell, strategi och styrning. Det innebär att hållbarhet inte är ett separat område, utan en grundläggande utgångspunkt för hur verksamheten bedrivs, såväl ekonomiskt som socialt och miljömässigt.